Wij maken enkel gebruik van de meest recente diagnostische materialen (testmateriaal en vragenlijsten), die op vlak van normering en betrouwbaarheid voldoen aan de strengste normen. Dit om ten allen tijden op een professionele en verantwoorde manier uitspraken te kunnen doen over de ontwikkeling van jullie kind.
Na elk diagnostisch onderzoek wordt een uitgebreid verslag opgemaakt met handelingsgerichte adviezen t.a.v. ouders, de school en eventuele andere betrokkenen. Indien gewenst en in overleg met jullie als ouders, lichten we het verslag graag toe op school tijdens een schooloverleg.
Indien gaandeweg zou blijken dat bijkomend logopedisch of kinesitherapeutisch onderzoek nodig is, kan dit binnen onze diagnostisch team ingepland worden.
-
Intelligentieonderzoek volgens het CHC-model
Dit model is het meest recente en wetenschappelijk onderbouwde model om intelligentie in kaart te brengen (WPPSI IV, WISC V, SON-R 2-8).
Een intelligentieonderzoek of IQ-test dient om een inschatting te maken van de algemene intelligentie van je kind. Daartoe voert je kind allerlei taken en opdrachten uit. Een IQ-test meet verschillende deelaspecten van intelligentie (cognitieve vaardigheden), zoals o.a. verbale kennis / taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht, geheugen, probleemoplossend denken / logisch redeneren). Door deze verschillende deelaspecten kunnen we een sterkte-zwakte-analyse opmaken, die een veel ruimer en genuanceerder beeld geeft dan enkel een totaal IQ-cijfer. Deze analyse geeft een beeld van de sterktes en de moeilijkheden van uw kind en gebruiken we om de leerproblemen beter bet begrijpen en adviezen te kunnen formuleren i.f.v aanpak. -
IQ-onderzoek in functie van terugbetaling logopedie
Om recht te hebben op terugbetaling voor logopedie voor uw kind, kan er onder bepaalde omstandigheden een intelligentionderzoek nodig zijn. Ook hiervoor kan u bij ons terecht. Er kan dan geopteerd worden voor een niet-verbale intelligentietest (voor kinderen t.e.m. 7 jaar), zodat de taalproblemen weinig tot geen invloed hebben op de prestaties van uw kind (SON-R 2-8). Voor kinderen ouder dan 7 jaar, zijn we genoodzaakt om een talige intelligentietest af te nemen (WISC V), maar ook hier kan er rekening gehouden worden met de vastgestelde taalproblemen. We kijken dan naast het totaal IQ ook naar de non-verbale index, die gezien kan worden als een maat voor algemene intellectuele vaardigheid, waarin het beroep op uitdrukkingsvaardigheid of expressieve taalvereisten tot een minimum wordt teruggebracht.
-
Aandacht- en concentratieonderzoek
Binnen dit onderzoek wordt er een uitgebreide bevraging van de ouders, het kind zelf en de school gedaan aan de hand van klinische interviews en gestandaardiseerde vragenlijsten. Indien aangewezen, wordt er een klasobservatie ingepland en/of een TEA-Ch afgenomen.
TEA-Ch is een genormeerde en gestandaardiseerde testbatterij om verschillende aandachtsvaardigheden van kinderen in kaart te brengen, met name selectieve aandacht, volgehouden aandacht, responsinhibitie, aandachtscontrole/switching en verdeelde aandacht. -
Onderzoek bij gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen of problemen met executieve functies
Aan de hand van gesprekken en gestandaardiseerde vragenlijsten brengen we het gedrag van uw kind zo goed mogelijk in kaart en dit zowel thuis als op school. Indien nodig wordt er ook een intelligentieonderzoek of een aandacht- en concentratieonderzoek afgenomen.